StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
19/07/18Meetspecialisten, afsc
18/07/18Hoogspanningslijnen: Netk
Artikelen
18/07/18''Bad Luck'' Cannot Expla
16/07/18Firefighters Suffer Neuro
16/07/18With teen mental health d
16/07/18The inconvenient truth ab
07/07/18'Wifi op speelplaatsen on
30/06/18Countries ban iPads and m
Berichten Nederland
13/07/18Zelfs VodafoneZiggo-ceo m
10/07/18Update Gemeente Heusden -
09/07/18Ziek door straling: slach
06/07/18Nederlandse providers moe
05/07/18De Omgevingswet en elektr
Berichten België
16/06/18Scherpenheuvel-Zichem: Be
14/06/18Tommelein laat straling d
Berichten Internationaal
17/07/18Frankrijk: PhoneGate scan
11/07/18USA: Berkeley Cell Phone
29/06/18Frankrijk: Appeal for the
28/06/18Ierland: Proposed legisla
Ervaringen | Appellen/oproepen
03/07/18Slimme meter ervaring
28/05/18Stralingsarme werkplek
28/05/18Ervaring in Denemarken
Onderzoeken
12/07/185 G wireless telecommunic
30/06/18Nervous system manipulati
21/06/18Absorption of wireless ra
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
17/07/18De Omgevingswet en elektr
01/06/18Wetgeving hoogspanningsli
15/05/18Brit dad sues Nokia for u
Oproepen
29/06/18Tegenlicht wordt 30% geko
15/06/18Stem voor plan voor een w
24/05/18Lezing in Westerhoven: Sm
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
07/07/18E/mail naar alle raadsled
07/07/18E-mail naar de TV redacti
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Tesla Model S elektrische auto (sedan): Elektromagnetische straling en EMV    
Ga naar overzicht berichten in: Voorlichting

Tesla Model S elektrische auto (sedan): Elektromagnetische straling en EMV
zondag, 20 maart 2016 - Dossier: Voorlichting


Bron: informatie van enkele lezers
maart 2016


Volgens de website van de fabrikant levert de elektrische aandrijving adembenemende prestaties en is deze een revolutie in autotechniek, zie:
www.teslamotors.com/nl_NL/models?redirect=no

Enkelen van onze lezers hebben de nodige EMV metingen in zo'n Tesla verricht. De resultaten zijn interessant:

- Wat de laag frequent (LF) belasting betreft van magnetische velden, die is het grootst bovenop de elektromotor. De motor zit achterin bij dit model. In de achterbak, waar in sommige uitvoeringen een kinderzitje uitgeklapt kan worden, werden waarden van meer dan 40.000 nanoTesla gemeten op het kinderzitje. Voor hoogspanningslijnen is 400 nT de maximum door de overheid aanbevolen waarde (RIVM 2005). Boven deze waarde (en ook al voor iets lagere waarden) is er volgens de WHO bij langdurige blootstelling een verhoogde kans op kinderleukemie. De maximaal gemeten gemiddelde (rms) magnetische fluxdichtheden op de bestuurdersstoel zijn van de orde 100 - 200 nT (nanoTesla), 100 - 600 nT op de stoel van de bijrijder en 1300 - 2000 op de achterbank.
- In de Tesla zit veel software die werkt via internet. Het draadloze modem in de auto zet regelmatig een verbinding op (met 2G of 3G). De daarbij gemeten waarden zijn hoger dan 2000 microWatt per m2, terwijl de SBM-limiet (en Oostenrijkse artsen) een belasting van 1000 microWatt per m2 (vierkante meter) als extreem hoog benoemen. Ook is er continu een Bluetooth bakensignaal aanwezig met een sterkte van honderden microWatt per m2. Er staan op StopUMTS twee ervaringsverhalen (van een gynaecologe en een natuurkundige) die van enkele jaren blootstelling aan iets lagere stralingsbelasting zeer ernstige gezondheidsproblemen kregen. De Oostenrijkse artsen bevelen voor verblijf buitenshuis een maximale belasting van 10 microWatt per m2. We moeten wel opmerken dat Bluetooth in veel moderne auto's aanwezig is (ook gewone niet-elektrische auto's) dus dat dit probleem niet specifiek voor de Tesla geldt.

Samenvattend kunnen we stellen dat deze elektrische auto (evenals andere elektrische auto's) bepaald niet aan te bevelen is voor elektrogevoelige personen en evenmin voor diegenen die niet het risico willen lopen elektrogevoelig te worden. Er zijn reeds ervaringsverhalen van personen die na het kopen van een elektrische auto daarin tijdens het rijden onwel werden.

Zie ook:
stichtingehs.nl/blog/97-heeft-de-elektrische-auto-de-toekomst .


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer