StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
16/01/18Toon : de 'slimme' thermo
14/01/18Medical Dictionary; micro
Artikelen
19/01/18Home networking explained
14/01/18Can Cell Phones Cause Fem
14/01/18Wetenschappers binden str
12/01/18Apple: Open letter from J
12/01/18Studenten die vaker met s
08/01/18Zonnepanelen; Solar Panel
Berichten Nederland
20/01/18Mobiel internetten explod
20/01/18Voorschoten: D66: bescher
18/01/18Unlimited 4G voor thuis g
17/01/18Vergaderlocatie / cursusr
14/01/18Ziek van Straling; Fotose
Berichten België
18/01/18Aartselaar / Reet: Buren
10/01/18Vereniging ElektroHyperSe
Berichten Internationaal
15/01/18Frankrijk pakt belabberde
12/01/18Oostenrijk: Richtlijnen v
12/01/18Frankreich verordnet Stra
09/01/18USA: CDPH Cell Phone Safe
Ervaringen | Appellen/oproepen
15/01/18Ziekmakende ervaringen me
12/01/18Soms is tinnitus geen tin
12/01/18Bijnier probleem met smar
Onderzoeken
20/01/18Iron deposition in rabbit
03/01/18EMFs + Wildlife
29/12/17Radiofrequency EMFs and H
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
19/01/18Afspraken voor beterere t
01/01/18Antennebeleid op basis va
15/12/17(Persbericht) Phonegate:
Oproepen
10/12/17Haarlem: Raadsmarkt ZENDM
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/10/17Petitie: Geen uitbreiding
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
19/01/18Brief aan Agentschap Tele
18/01/18Brief naar de gemeente Ut
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Tesla Model S elektrische auto (sedan): Elektromagnetische straling en EMV    
Ga naar overzicht berichten in: Voorlichting

Tesla Model S elektrische auto (sedan): Elektromagnetische straling en EMV
zondag, 20 maart 2016 - Dossier: Voorlichting


Bron: informatie van enkele lezers
maart 2016


Volgens de website van de fabrikant levert de elektrische aandrijving adembenemende prestaties en is deze een revolutie in autotechniek, zie:
www.teslamotors.com/nl_NL/models?redirect=no

Enkelen van onze lezers hebben de nodige EMV metingen in zo'n Tesla verricht. De resultaten zijn interessant:

- Wat de laag frequent (LF) belasting betreft van magnetische velden, die is het grootst bovenop de elektromotor. De motor zit achterin bij dit model. In de achterbak, waar in sommige uitvoeringen een kinderzitje uitgeklapt kan worden, werden waarden van meer dan 40.000 nanoTesla gemeten op het kinderzitje. Voor hoogspanningslijnen is 400 nT de maximum door de overheid aanbevolen waarde (RIVM 2005). Boven deze waarde (en ook al voor iets lagere waarden) is er volgens de WHO bij langdurige blootstelling een verhoogde kans op kinderleukemie. De maximaal gemeten gemiddelde (rms) magnetische fluxdichtheden op de bestuurdersstoel zijn van de orde 100 - 200 nT (nanoTesla), 100 - 600 nT op de stoel van de bijrijder en 1300 - 2000 op de achterbank.
- In de Tesla zit veel software die werkt via internet. Het draadloze modem in de auto zet regelmatig een verbinding op (met 2G of 3G). De daarbij gemeten waarden zijn hoger dan 2000 microWatt per m2, terwijl de SBM-limiet (en Oostenrijkse artsen) een belasting van 1000 microWatt per m2 (vierkante meter) als extreem hoog benoemen. Ook is er continu een Bluetooth bakensignaal aanwezig met een sterkte van honderden microWatt per m2. Er staan op StopUMTS twee ervaringsverhalen (van een gynaecologe en een natuurkundige) die van enkele jaren blootstelling aan iets lagere stralingsbelasting zeer ernstige gezondheidsproblemen kregen. De Oostenrijkse artsen bevelen voor verblijf buitenshuis een maximale belasting van 10 microWatt per m2. We moeten wel opmerken dat Bluetooth in veel moderne auto's aanwezig is (ook gewone niet-elektrische auto's) dus dat dit probleem niet specifiek voor de Tesla geldt.

Samenvattend kunnen we stellen dat deze elektrische auto (evenals andere elektrische auto's) bepaald niet aan te bevelen is voor elektrogevoelige personen en evenmin voor diegenen die niet het risico willen lopen elektrogevoelig te worden. Er zijn reeds ervaringsverhalen van personen die na het kopen van een elektrische auto daarin tijdens het rijden onwel werden.

Zie ook:
stichtingehs.nl/blog/97-heeft-de-elektrische-auto-de-toekomst .


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer