StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
19/04/18Metaalkeuze ter behoeve v
08/03/18Boeken over EMV / stralin
Artikelen
24/04/18We worden allemaal dood-g
22/04/18Autism: Half of All Child
21/04/18Report on National Toxico
20/04/18COMPILATIE: Maatregelen v
20/04/18Vaccins: International sc
19/04/18Scientific Research On 5G
Berichten Nederland
25/04/18Bosschenhoofd: Kampeerpla
25/04/18‘Maatschappelijk draagv
25/04/18Docu Ubiquity, over ziek
21/04/18It’ers breken via web i
21/04/18Grote groei mobiele netwe
Berichten België
03/04/18Teken de petitie tegen ve
29/03/18Huidkanker: “België he
Berichten Internationaal
26/04/18American Cities Are Fight
22/04/18Scientific Hearing At The
22/04/18Autism: New CDC Statistic
19/04/18Huawei boss warns the pot
Ervaringen | Appellen/oproepen
25/04/185 GHz WiFi en hoofdpijn:
23/04/18Nuenenaren massaal ziek d
20/04/18Skin Cancer, Cell phones
Onderzoeken
13/04/18Electromagnetic radiation
11/04/18Semi-quantitative proteom
26/03/18Aggressive Brain Tumors o
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
02/03/18Formal Complaint to the E
26/02/185G From Space & Santa Fe
23/01/18Reeks publicaties op juri
Oproepen
25/04/18Workshop: EHS en omgaan m
19/04/18Lezing: Smartphones, WiFi
07/04/18EHS Uitnodiging landelijk
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
05/04/18Brief naar Monique Beerla
04/04/18Volkskrant: e-mail naar d
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Tesla Model S elektrische auto (sedan): Elektromagnetische straling en EMV    
Ga naar overzicht berichten in: Voorlichting

Tesla Model S elektrische auto (sedan): Elektromagnetische straling en EMV
zondag, 20 maart 2016 - Dossier: Voorlichting


Bron: informatie van enkele lezers
maart 2016


Volgens de website van de fabrikant levert de elektrische aandrijving adembenemende prestaties en is deze een revolutie in autotechniek, zie:
www.teslamotors.com/nl_NL/models?redirect=no

Enkelen van onze lezers hebben de nodige EMV metingen in zo'n Tesla verricht. De resultaten zijn interessant:

- Wat de laag frequent (LF) belasting betreft van magnetische velden, die is het grootst bovenop de elektromotor. De motor zit achterin bij dit model. In de achterbak, waar in sommige uitvoeringen een kinderzitje uitgeklapt kan worden, werden waarden van meer dan 40.000 nanoTesla gemeten op het kinderzitje. Voor hoogspanningslijnen is 400 nT de maximum door de overheid aanbevolen waarde (RIVM 2005). Boven deze waarde (en ook al voor iets lagere waarden) is er volgens de WHO bij langdurige blootstelling een verhoogde kans op kinderleukemie. De maximaal gemeten gemiddelde (rms) magnetische fluxdichtheden op de bestuurdersstoel zijn van de orde 100 - 200 nT (nanoTesla), 100 - 600 nT op de stoel van de bijrijder en 1300 - 2000 op de achterbank.
- In de Tesla zit veel software die werkt via internet. Het draadloze modem in de auto zet regelmatig een verbinding op (met 2G of 3G). De daarbij gemeten waarden zijn hoger dan 2000 microWatt per m2, terwijl de SBM-limiet (en Oostenrijkse artsen) een belasting van 1000 microWatt per m2 (vierkante meter) als extreem hoog benoemen. Ook is er continu een Bluetooth bakensignaal aanwezig met een sterkte van honderden microWatt per m2. Er staan op StopUMTS twee ervaringsverhalen (van een gynaecologe en een natuurkundige) die van enkele jaren blootstelling aan iets lagere stralingsbelasting zeer ernstige gezondheidsproblemen kregen. De Oostenrijkse artsen bevelen voor verblijf buitenshuis een maximale belasting van 10 microWatt per m2. We moeten wel opmerken dat Bluetooth in veel moderne auto's aanwezig is (ook gewone niet-elektrische auto's) dus dat dit probleem niet specifiek voor de Tesla geldt.

Samenvattend kunnen we stellen dat deze elektrische auto (evenals andere elektrische auto's) bepaald niet aan te bevelen is voor elektrogevoelige personen en evenmin voor diegenen die niet het risico willen lopen elektrogevoelig te worden. Er zijn reeds ervaringsverhalen van personen die na het kopen van een elektrische auto daarin tijdens het rijden onwel werden.

Zie ook:
stichtingehs.nl/blog/97-heeft-de-elektrische-auto-de-toekomst .


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer