StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
17/05/18Slimme meter: overheidsre
02/05/18Wet kwaliteit, klachten e
Artikelen
22/05/18Electromagnetic radiation
22/05/18Selected studies on elect
19/05/18Planetary Emergency
15/05/18Pall letter to California
14/05/185G - Advantages - Disadva
13/05/18Shocking analysis of bloo
Berichten Nederland
21/05/18Mobiele telefoons veroorz
17/05/18Slimme meter: Energie bes
17/05/18LTE in april goed voor 39
16/05/18Explosieve toename van kl
16/05/1833 meter hoge zendmast in
Berichten België
10/05/18Persbericht: Parlementsle
03/05/18Wallonië ziet af van gro
Berichten Internationaal
21/05/18USA: Kalispell School Boa
18/05/18Geschiedenis van de ontwi
11/05/18Cyprus: Derde video om de
05/05/18COMPILATION of measures t
Ervaringen | Appellen/oproepen
29/04/18Huismeting bij een famili
25/04/185 GHz WiFi en hoofdpijn:
23/04/18Nuenenaren massaal ziek d
Onderzoeken
19/05/18The Effect of the Mret Wa
10/05/18Mathematical Structure fo
10/05/18Exposure of Insects to Ra
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
15/05/18Brit dad sues Nokia for u
02/03/18Formal Complaint to the E
26/02/185G From Space & Santa Fe
Oproepen
24/05/18Lezing in Westerhoven: Sm
25/04/18Workshop: EHS en omgaan m
19/04/18Lezing: Smartphones, WiFi
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
04/05/18Ingezonden brief (mail) n
29/04/18Mail naar: het kerkbestuu
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Wat betekent E-Call, hoe werkt het en en wat voor invloed heeft het?    
Ga naar overzicht berichten in: Veel gestelde vragen

Wat betekent E-Call, hoe werkt het en en wat voor invloed heeft het?
vrijdag, 18 september 2009 - Dossier: Algemeen


E-Call - Een Alarmerende Ontwikkelling

De Europese Commissie heeft weer iets nieuws bedacht. Of eigenlijk is het al vrij oud maar zijn er, net als indertijd bij het C2000 systeem, eindeloze discussies over details gaande.

Het betreft het E-Call systeem, iets dat veel mensen waarschijnlijk niets zegt. Het is een systeem dat gepland staat om in 2014 verplicht te worden in elk Europees motorvoertuig. Wanneer je dan een ongeluk begaat dan neemt het systeem automatisch via het GSM netwerk contact op met de alarmcentrale. De hulpverlener kan dan nagaan of de personen in het voertuig nog aanspreekbaar zijn. Het systeem is zo ontworpen dat er ook andere gegevens mee kunnen worden meegestuurd zoals:
- De GPS coördinaten zodat de hulpverleners sneller ter plaatse kunnen zijn - Gegevens over het voertuig (type, aanwezigheid evaarlijke stoffen etc)
- Gegevens over de crash (frontaal, zijkant, hoeveel airbags uitgeklapt etc)

De vraag is of het E-Call systeem contact gaat houden met het GSM netwerk of pas contact zoekt na het begaan van een ongeluk. Dit is nog niet bekend en hangt af of gebruik wordt gemaakt van een SIM-kaart. Wanneer dit het geval is zal het E-Call systeem, net als een gewone mobiele telefoon in standby, contact houden met het netwerk. Dit betekent dat elk uur, tot mogelijk enkele keren per minuut als het voertuig in beweging is, sterke electromagnetische velden uitgezonden worden om van mast te wisselen of de mast te melden dat het toestel nog steeds actief is.

Ook is het de vraag of het systeem volledig uitgeschakeld wordt wanneer de motor niet draait. Zo niet dan gaan dus alle geparkeerde voertuigen in het land elk uur één voor één de masten vertellen dat ze er nog steeds zijn. Naast het feit dat het totaal niet onder de noemer groen denken valt omdat er veel energie verspild wordt, komt er ook veel meer straling.
En wat gebeurt er als je met je voertuig buiten bereik bent van het GSM netwerk? Of een nog belangrijkere vraag, wat als je een ongeluk begaat buiten het bereik van het GSM netwerk? Ben je dan in overtreding?

Als dit systeem verplicht wordt is dus niemand in zijn voertuig of in de buurt ervan meer veilig voor straling zonder drastische afschermingsmaatregelen te nemen. Tevens kan altijd nagegaan worden waar je voertuig zich bevindt. Er zijn al plannen om het rekeningrijden op eenzelfde manier te gaan toepassen. In hoeverre dit gecombineerd gaat worden met het E-Call systeem is niet bekend.

Vreemd is ook dat men alleen voor GSM heeft gekozen en niet voor UMTS of beide. Wellicht dat dit nog verandert maar tot nu toe is daar nog niets over bekend. Het is namelijk de bedoeling dat zodra UMTS landelijk dekkend is iedereen naar UMTS omschakelt. Zodoende kan GSM snel afgebouwd worden en kunnen de frequenties die daarbij vrijkomen voor UMTS ingezet worden zodat de beperkte bandbreedte beter benut kan worden.

Of het E-Call systeem juist levens gaat redden is nog maar de vraag. Mensen die klachten krijgen bij straling maar dat nog niet weten zullen mogelijk eerder de kans op een ongeluk krijgen door de periodieke GSM straling van het E-Call systeem dat het welbevinden negatief beïnvloedt en de concentratie tijdens het rijden verslechtert. Electrogevoeligen die zonder problemen willen blijven autorijden zullen hun auto dusdanig moeten afschermen dat ze geen hinder ondervinden van het ingeschakelde E-Call systeem.


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer