Wetenschappelijke illustraties
Boekbespreking: Auteur Gerrit Teule, ‘Wat Darwin niet kon weten’ .
Ga naar overzicht berichten in: Folders en publicaties

zondag, 20 februari 2011 - Dossier: Algemeen

‘Wat wij ook niet kunnen weten’

Boekbespreking

We kennen Gerrit Teule van boeken als ‘GSM-straling, nieuwe feiten en inzichten’ en ‘Elektrosmog, de verborgen vervuiler’. Hij is secretaris van het Nationaal Platform Stralingsrisico's, dat de risico's voor de gezondheid onder de aandacht wil brengen.
De schrijver benoemt het niet, maar ‘Wat Darwin niet kon weten’ gaat impliciet over dezelfde problematiek. Teule is op zoek naar een verklaring voor de gevolgen van de straling. Daarom is een bespreking bij www.stopumts.nl wel op zijn plaats.

De titel ‘Wat Darwin niet kon weten’ wekt de suggestie dat wij wél kunnen weten wat Teule in het boek aandraagt. Echter, wij kunnen ook niet weten of ‘eonen’ bestaan. Het zijn hypothetische deeltjes waarmee van alles verklaard zou kunnen worden, onder meer de evolutie van materie en geest. De wetenschap heeft na Darwin niet stil gestaan, maar de suggestie dat Darwin in onze tijd had kunnen weten dat de evolutie met ‘eonen’ te verklaren is, gaat te ver. Wij weten het niet eens, wij kunnen het alleen maar vermoeden.

Als het gaat om de actualiteit van elektromagnetische velden en hun negatieve gevolgen voor de gezondheid heeft het weinig zin om over ‘eonen’ te speculeren. Daarmee kunnen we de medische problemen niet oplossen en de sociaal-politieke discussie niet uit het slop halen. Wie van het boek een oplossing voor de stralingsproblematiek verwacht komt dus bedrogen uit. Het wordt alleen maar lastiger als je de samenleving (de wetenschap, de politiek, de industrie) ook nog eens van ‘eonen’ moet overtuigen.

Is het wel nodig om ‘eonen’ erbij te halen? Nee. De huidige wetenschap biedt voldoende argumenten om de relatie tussen elektromagnetische velden en gezondheidsklachten serieus te nemen. Ik kan het niet laten opnieuw te wijzen op het RF Review uit 2009 van de ICNIRP en het EMF Handbuch van het Ecolog Institut. Beide wetenschappelijk goed onderbouwd en beide beschrijven de effecten van elektromagnetische velden. Over kleine effecten op de hersengolven bestaat wetenschappelijke consensus. Andere effecten komen uit een deel van de onderzoeken wel naar voren, uit andere onderzoeken niet.

Voor effecten op het centraal zenuwstelsel bestaan zeer sterke aanwijzingen, eigenlijk zijn de gremia het daar wel over eens (zie het EMF Handbuch). De signalen (het 'zachtjes duwen en trekken') van de straling worden waargenomen door onze cellen en dat kan gevolgen hebben. Samen met de ervaringsverhalen en betrouwbare getuigenissen kunnen we op basis van onze huidige wetenschappelijke kennis al concluderen dat de straling negatieve gevolgen kan hebben. Daar is geen hypothese over ‘eonen’ voor nodig.

Misschien klopt het wat Gerrit Teule in ‘Wat Darwin niet kon weten’ naar voren brengt. Interessant is het boek in ieder geval wel, vooral voor wie zich wil verdiepen in de discussie over evolutie en de relatie tussen materie en geest. Overigens is alweer een nieuw boek van Teule verschenen: ‘Ethiek, schoonheid en eonen’ (december 2010). Beide boeken zijn makkelijk te bestellen op de websites www.paagman.nl of www.bol.com.

Frans van Velden
voor Stopumts

Ga terug naar het hoofdmenu