StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
06/11/17Beschermen tegen de ra
12/10/17Meetspecialisten, meet
Artikelen
18/11/17Vuile stroom (netvervuili
16/11/17ADHD is meer een probleem
16/11/17Mobile phones cause letha
16/11/17Mt Nardi Wildlife Report
15/11/17Cell Phone Headaches –
14/11/1715.000 wetenschappers uit
Berichten Nederland
18/11/17KWF collecteert met stral
16/11/17Promotie van een psycholo
16/11/17Toename van klachten in N
14/11/17Aantal antenne-installati
13/11/17Vanavond 13 nov. in Radar
Berichten België
14/11/17Hoe gezond of ongezond is
24/10/17NMBS-baas Sophie Dutordoi
Berichten Internationaal
18/11/17IARC-WHO: Global burden o
18/11/17Duits verbod op 'slimme'
14/11/17De stralingsbelasting en
09/11/17Bill Gates and Steve Jobs
Ervaringen | Appellen/oproepen
17/11/17Alice kan niet tegen stra
12/11/17Afscherming, voor sommige
05/11/17TV met WiFi; een ervaring
Onderzoeken
14/11/17Modeled and Perceived Exp
06/11/17Decreases in sleep durati
25/10/17Radiation from wireless t
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
08/11/17InPower Movement: Early r
19/10/17The precautionary princip
11/10/17Telekom warns of (its own
Oproepen
29/11/17Raadsmarkt ZENDMASTEN &
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/10/17Petitie: Geen uitbreiding
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
10/07/17Brief naar de gemeente C.
14/06/17Mail naar 'De Monitor' na
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Krijgen truckers migraine van de straling van bakjes kilometerheffing?    
Ga naar overzicht berichten in: Berichten Belgie

Krijgen truckers migraine van de straling van bakjes kilometerheffing?
donderdag, 07 juli 2016 - Dossier: Berichten Belgie


Bron: www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160527_02311245
27 mei 2016


De straling die de OBU’s (on board units) uitzenden om de kilometerheffing voor vrachtwagens te kunnen berekenen, zorgt voor een reëel gezondheidsrisico voor de bestuurders. Dat beweert het Syndicaat van Zelfstandigen & KMO’s (SDZ), dat de vzw Teslabel Coordination in de arm nam om testen uit te voeren op de elektromagnetische stralingsgolven van de OBU’s. De eerste resultaten van testen vrijdagnamiddag zouden volgens de organisatie aantonen dat er een gezondheidsrisico bestaat.

“Elke vijf minuten gaat de naald van de detector in het rood, hetgeen wijst op een abnormale elektromagnetische straling”, klinkt het in een persbericht. “De testen zijn slechts een eerste indicatie dat er een probleem is met de OBU’s.” Het SDZ zegt binnenkort diepgaandere analyses te zullen voeren.

De zelfstandigenorganisatie maakte eerder op de dag bekend een dertigtal neurologische klachten ontvangen te hebben van vrachtwagenbestuurders. De klachten gaan van migraine tot misselijkheid en slaapproblemen.

Bij Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert, kan men vrijdag nog geen commentaar geven. “Wij zijn niet op de hoogte gebracht”, zegt woordvoerder Edward Claessens. “We zullen dit met de gepaste ernst bekijken en onderzoeken.”

Zie ook:
www.transport-online.nl/site/71810/vrachtwagenchauffeurs-ziek-door-obus/ .

en een ingezonden brief van onze Belgische zusterorganisatie Beperk de Straling:

In een magazine van vakbond ABVV stelt arbeidsgeneesheer dr. Maurits De Ridder van de van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg dat er geen probleem zou zijn met de straling van de ‘On Board Units’ (tolbakjes) die in vrachtwagens werden geplaatst voor de ‘slimme’ kilometerheffing. Wij zijn het daar niet mee eens en stuurden volgende lezersbrief naar ABVV:

''In De Nieuwe Werker van 24 juni 2016 (https://issuu.com/abvv/docs/dnw12lr) is te lezen dat er toch geen probleem zou zijn met de straling van de On Board Units die in vrachtwagens werden geplaatst voor de slimme kilometerheffing. Dat beweert althans dokter Maurits De Ridder van de FOD WASO. Heeft hij de klachten van de chauffeurs onderzocht? Zijn er fysiologische en klinische onderzoeken gebeurd voor- en tijdens de blootstelling aan de straling in de vrachtwagen? Neen, dr. De Ridder baseert zich eenvoudigweg op het argument dat de uitgezonden straling onder de huidige blootstellingsnormen blijft. Wat hij er niet bij vertelt is dat deze normen al 15 jaar zwaar onder vuur liggen en volgens een grote groep wetenschappers geen enkele bescherming bieden.

De normen zijn namelijk enkel gebaseerd op kortetermijneffecten (blootstelling van enkele minuten) en bieden geen enkele bescherming voor langetermijneffecten bij langdurige, chronische blootstelling. Ze gaan er ook van uit dat straling enkel schadelijk kan zijn door opwarming van het weefsel, een veronderstelling die reeds lang achterhaald is gebleken. De neurologische klachten die de vrachtwagenchauffeurs rapporteren door de OBU zijn wel degelijk heel plausibel; ze komen overeen met de klachten die mensen wereldwijd ondervinden door blootstelling aan draadloze technologie (hoofdpijn staat bovenaan de lijst) en met de vele studies die deze effecten bevestigen.

In 2011 classificeerde de Wereldgezondheidsorganisatie (IARC) deze straling officieel als potentieel kankerverwekkend en een recente studie van de Amerikaanse overheid (de NTP-studie: http://www.beperkdestraling.org/1215-baanbrekend-onderzoek-…) brengt het definitief bewijs van het kankerverwekkend effect zeer dichtbij. Wij vinden het discours van dr. De Ridder daarom misleidend eenzijdig en onverantwoord. Het steekt schril af tegen de waarschuwingen van verschillende internationale instanties zoals het Europees Milieuagentschap, de Raad van Europa en de oproep vorig jaar van 220 wetenschappers aan de Verenigde Naties voor strengere normen en dringende maatregelen tegen de steeds toenemende stralingsblootstelling van de bevolking (emfscientist.org).

Een verplichte blootstelling op het werk aan een technologie waarvan de risico's steeds duidelijker naar voor komen uit wetenschappelijk onderzoek, is wel degelijk een zeer grote reden tot bezorgdheid.
Meer nog, het gedrag van vrachtwagenchauffeurs heeft een grote impact op de veiligheid van andere weggebruikers. Zelfs de minste indicatie dat de OBU's het neurologisch en cognitief functioneren beïnvloeden, en die indicaties zìjn er, zou voldoende moeten zijn om onmiddellijk in te grijpen en te zoeken naar technologische alternatieven met minder of idealiter geen stralingsblootstelling.''


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer