StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
21/09/17EHS en toch een smartphon
01/09/17WiFi vrije scholen (kaart
Artikelen
20/09/17IoT 5
20/09/17Harmonische vervorming
20/09/17Vitamin B17: The Greatest
19/09/17Burn-out (toename)
19/09/17Schildklierkanker, toenam
18/09/17What science knows about
Berichten Nederland
28/09/17Nieuw boek: DE DRAADLOZE
21/09/17GGD Utrecht: een nieuw ge
20/09/17Ruimte in de ether voor 5
20/09/17De Impact-Academy en onze
18/09/17Vereniging tegen de Kwakz
Berichten België
01/07/17Verdubbeling burn-out in
26/06/17Voorstel van resolutie vo
Berichten Internationaal
21/09/17USA: Monterey County Proc
20/09/17USA: nieuwe 5G ellende: D
19/09/17USA: De jongeren van nu g
19/09/17USA: 5G opponents launch
Ervaringen | Appellen/oproepen
24/09/17Lichaamspanning en ele
18/09/17WiFi 2,4 GHz en 5 GHz; ee
18/09/17''Why I Don't Have a Mobi
Onderzoeken
20/09/17National Toxicology Progr
08/09/17Anxiety-like behavioural
07/09/17The mere presence of your
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
19/09/17USA situatie: WOZ waarded
10/09/17Rechter: Staat moet lucht
31/08/17InPower Movement: Early r
Oproepen
29/11/17Raadsmarkt ZENDMASTEN &
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/09/17EHS regionale contactdage
Folders
10/06/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
10/07/17Brief naar de gemeente C.
14/06/17Mail naar 'De Monitor' na
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
NMBS belooft wifi of 4G op de trein    
Ga naar overzicht berichten in: Berichten Belgie

NMBS belooft wifi of 4G op de trein
dinsdag, 08 juli 2014 - Dossier: Berichten Belgie


Bron: www.standaard.be/cnt/dmf20140704_01166905 .
4 juli 2014


Het is één van de grootste verzuchtingen van treinreizigers: wanneer komt er internet op de trein? De NMBS belooft dat er snel een oplossing komt. ‘Wifi of 4G, we zullen ons de komende maanden bezighouden om tegemoet te komen aan de vraag’, zegt NMBS-topman Jo Cornu.
In Nederland of Frankrijk is internet op de trein dagelijkse kost. De reizigers halen er steevast hun tablet, laptop of smartphone boven en lezen hun mails op de trein. In België is dat moeilijker. Wifi is nog niet beschikbaar en vaak hapert het 3G-netwerk van zodra de trein begint te rijden. ‘Als we reizigers vragen wat ze belangrijk vinden dan komen altijd twee verzuchtingen naar boven: een zitplaats en internet’, zegt NMBS-topman Jo Cornu. Aan beide vragen wil de vervoersmaatschappij iets doen. ‘Aan de vraag naar zitplaatsen voldoen we met het nieuwe vervoersplan in december, met internet houden we ons de komende maanden bezig’, klinkt het.

Wifi voorzien in de stations ligt voor de hand, maar in de treinen zelf ligt het technisch een stuk moeilijker. Zo dreigt een verbinding snel overbelast te raken. 'Het is een probleem waar de Thalys nu bijvoorbeeld ook mee kampt, en dat leidt tot frustraties.' Daarom wil Cornu niets overhaast doen.

Voorlopig is het nog niet duidelijk op welke optie het oog van de NMBS gevallen is. Wifi aanbieden is een optie, anderzijds blijkt op de Thalys dat het systeem zodanig populair is dat het overbelast raakt. Dan is het 4G-signaal versterken een mooi alternatief, maar op dit moment heeft nog niet iedereen daar toegang toe.

Over enkele maanden moet er meer duidelijkheid zijn, belooft Cornu.

En:
NMBS belooft internet op de trein
Bron: www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1935908/2014/07/04/NMBS-belooft-internet-op-de-trein.dhtml?utm_source=demorgen&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter&utm_content=daily .


De NMBS maakt de komende maanden werk van wifi of 4G op de trein zodat pendelaars tijdens de rit op het internet kunnen. Dat heeft spoorbaas Jo Cornu bekendgemaakt bij de lancering van het nieuwe vervoersplan.

''Als we de reizigers vragen wat ze belangrijk vinden, dan komen twee verzuchtingen naar boven: ze willen een zitplaats en ze willen internet'', zegt NMBS-topman Jo Cornu. ''Aan de vraag naar zitplaatsen komen we tegemoet met het nieuwe vervoersplan dat ingaat op 14 december en met de inzet van nieuwe Desiro-treinen. Met het internet gaan we ons de komende maanden bezighouden.''

Al jaren kunnen reizigers bij onder meer de Nederlandse NS of de Franse SNCF gebruikmaken van wifi op de trein. De NMBS bleef tot nu toe achterwege. ''Daar komt dus verandering in. We bekijken volop of we wifi kunnen voorzien of dat we het 4G-signaal kunnen versterken'', zegt Cornu. ''De laatste optie is goedkoper voor ons, maar op dit moment heeft maar 5 procent van de tabletgebruikers een simkaart om van het 4G-netwerk gebruik te kunnen maken. Anderzijds blijkt op de Thalys dat het wifinetwerk er vaak overbelast is omdat het zo populair is. De komende maanden nemen we een beslissing.''

De NMBS zou alvast te rade kunnen gaan bij De Lijn. ''Wij hebben al een tijdje vijf trams met gratis wifi voor de reizigers'', zegt Astrid Hulhoven van De Lijn. ''Op drie kusttrams en een tram in Antwerpen en in Gent kan de reiziger via wifi op het net. De kost van het wifinetwerk wordt betaald door bedrijven die in ruil een advertentie krijgen wanneer een reiziger op het internet gaat.''

Met het volgende commentaar van een lezer:

De industrie en de propaganda hebben de meeste mensen blijkbaar intussen volledig afhankelijk gemaakt. Een groot deel van de bevolking moet overal en op elk moment in het internet. De Duitse ICE tussen Zürich en Stuttgart had een aantal jaren geleden wagons voorzien van steunzenders voor de draadloze telefonie en wagons zónder deze zenders. Vermoedelijk hadden alle ICE's deze indeling. De reiziger kon kiezen in welke wagon hij ging zitten, zoals vroeger de reizigers konden kiezen tussen afdelingen ROKEN en NIET-ROKEN. Waarom zou dat eigenlijk niet kunnen voor INTERNET en GEEN-INTERNET, resp. bestraald en niet-bestraald?

Het zou inderdaad mooi zijn als je zou kunnen kiezen, dat hebben we vorig jaar ook namens vier organisaties aan de NS gevraagd,maar hun klantvriendelijkheid was niet zo groot dat ze het de moeite waard vonden een antwoord te sturen.


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer