StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
16/01/18Toon : de 'slimme' thermo
14/01/18Medical Dictionary; micro
Artikelen
19/01/18Home networking explained
14/01/18Can Cell Phones Cause Fem
14/01/18Wetenschappers binden str
12/01/18Apple: Open letter from J
12/01/18Studenten die vaker met s
08/01/18Zonnepanelen; Solar Panel
Berichten Nederland
20/01/18Mobiel internetten explod
20/01/18Voorschoten: D66: bescher
18/01/18Unlimited 4G voor thuis g
17/01/18Vergaderlocatie / cursusr
14/01/18Ziek van Straling; Fotose
Berichten België
18/01/18Aartselaar / Reet: Buren
10/01/18Vereniging ElektroHyperSe
Berichten Internationaal
15/01/18Frankrijk pakt belabberde
12/01/18Oostenrijk: Richtlijnen v
12/01/18Frankreich verordnet Stra
09/01/18USA: CDPH Cell Phone Safe
Ervaringen | Appellen/oproepen
15/01/18Ziekmakende ervaringen me
12/01/18Soms is tinnitus geen tin
12/01/18Bijnier probleem met smar
Onderzoeken
20/01/18Iron deposition in rabbit
03/01/18EMFs + Wildlife
29/12/17Radiofrequency EMFs and H
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
19/01/18Afspraken voor beterere t
01/01/18Antennebeleid op basis va
15/12/17(Persbericht) Phonegate:
Oproepen
10/12/17Haarlem: Raadsmarkt ZENDM
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/10/17Petitie: Geen uitbreiding
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
19/01/18Brief aan Agentschap Tele
18/01/18Brief naar de gemeente Ut
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Studenten die vaker met smartphone bezig zijn, behalen lagere punten    
Ga naar overzicht berichten in: Artikelen

Studenten die vaker met smartphone bezig zijn, behalen lagere punten
vrijdag, 12 januari 2018 - Dossier: Algemeen


Bron: www.dotcomnieuws.com/gezondheid/studenten-die-vaker-met-smartphone-bezig-zijn-behalen-lagere-punten/
8 jan. 2018

Het nieuwe jaar luidt voor vele studenten ook hun eerste examenperiode aan de universiteit in. Onderzoekers van de UGent en UAntwerpen gingen na hoe de resultaten van eerstejaarsstudenten van vorig academiejaar samenhingen met hun smartphonegebruik.

De onderzoekers koppelden de examenresultaten van 696 eerstejaarsstudenten met gegevens omtrent hun smartphonegebruik. Specifiek werden hun examenresultaten voor de eerste examenperiode van januari 2017 geanalyseerd. De bevraagde studenten studeerden aan de faculteiten Economie en Bedrijfskunde (UGent), Toegepaste Economische Wetenschappen of Sociale Wetenschappen (beide UAntwerpen). De studenten vulden een vragenlijst aan die peilde hoe vaak zij hun smartphone gebruikten voor negen activiteiten (zoals het lezen van e-mails, informatie opzoeken en foto’s nemen).

De analyses laten er geen twijfel over bestaan: studenten die meer tijd spenderen met hun smartphone, behalen lagere examenresultaten. Studenten met een bovengemiddeld smartphonegebruik haalden gemiddeld 1.1 punt op 20 minder op hun examens dan studenten met een smartphonegebruik dat lager lag dan het gemiddelde.

De lagere examencijfers bij een hoger smartphonegebruik zorgen ook voor meer buizen. De bevraagde studenten met een bovengemiddeld smartphonegebruik slaagden voor 60.6% van hun afgelegde examens, studenten met een benedengemiddeld gebruik voor 68.9% van hun examens.

Deze negatieve bevindingen worden bevestigd wanneer gefocust wordt op smartphonegebruik tijdens het bijwonen van colleges en tijdens het studeren. Gemiddeld controleerden de bevraagde studenten 3 à 5 keer per les en iets meer dan 2 keer per uur studeren hun smartphone. Ook hier geldt dat wie dit vaker deed, lagere examenresultaten behaalde.

Verklaringen

De smartphone vergemakkelijkt het verzamelen van studiegerelateerde informatie en het samenwerken voor groepsopdrachten. Toch is de negatieve samenhang tussen smartphonegebruik en studieresultaten geen verrassing voor de onderzoekers.

“Uit eerder onderzoek blijkt dat studenten hun smartphone eerder zien als een bron van ontspanning dan als een werkinstrument. Verder kan de wens om via de smartphone niks te missen van wat zich online afspeelt en in interactie te zijn en blijven met iedereen (‘FOMO’ of ‘fear of missing out’) leiden tot een gebrek aan (studie)focus. Ook kan het voortdurende heen en weer switchen tussen studieactiviteiten en activiteiten op de smartphone zorgen voor cognitieve overbelasting en inefficiëntie.”
Doctoraal onderzoeker Simon Amez (UGent)

“Ten slotte hangt een hoog smartphonegebruik ook samen met slechtere slaapkwaliteit, waarvan we eerder aantoonden dat dit een drempel voor goede studieprestaties is.”
Professor Stijn Baert (UGent)

Eerste poging wereldwijd om oorzakelijk verband bloot te leggen

Het profiel van hevige smartphonegebruikers verschilt niet enkel op het vlak van smartphonegebruik van het profiel van studenten die hun smartphone weinig gebruiken. Zo bleken degenen met een hoog gebruik vaker een migratieachtergrond te hebben, in slechtere gezondheid te zijn en vaker een laptop te gebruiken om nota’s te nemen.

“Het is belangrijk om deze verschillen uit te zuiveren. Dit deden we door zogenaamde instrumentschattingen uit te voeren, die ook, onder bepaalde assumpties, controleren voor niet-waargenomen verschillen tussen beide groepen van studenten. Het negatieve verband tussen smartphonegebruik en studieresultaten bleef overeind in alle analyses. Zodoende geven onze analyses als eerste ter wereld aan dat een hoger smartphonegebruik echt tot lagere studieresultaten leidt (en niet gewoon ermee samengaat, mogelijk via andere studentenkenmerken).”
Professor Sunčica Vujić (UAntwerpen)

Zie ook:
nos.nl/artikel/2211072-helft-12-16-jarigen-vindt-zichzelf-verslaafd-aan-sociale-media.html


Een boek over dit onderwerp:
www.debezigebij.nl/boeken/is-daar-iemand/ .


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer